Prace przygotowawcze dla Drogi Czerwonej w Gdyni
15 czerwca 2022 r. został ogłoszony przetarg na prace przygotowawcze dla Drogi Czerwonej w Gdyni, dzięki jej budowie uzyskany zostanie efekt synergii między Portem a Centralnym Portem Komunikacyjnym. Nastąpi zwielokrotnienie przeładunków cargo i przewozów pasażerskich. Z jednej strony, kontenery przypływające statkami będą mogły dotrzeć bezpośrednio do Portu Solidarność, a z drugiej towary z CPK będą mogły być transportowane do innych krajów także przez Drogę Czerwoną i gdyński port.
W Porcie Gdynia przeładowywanych jest rocznie ponad 20 milionów ton towarów i odprawianych prawie milion pasażerów. Ten wynik stanowi prawie 25% wszystkich przeładunków w polskich portach. Gdynia ze swoim portem jest także elementem unijnej sieci TEN-T, w skład której wchodzą strategiczne europejskie szlaki drogowe i kolejowe oraz tzw. infrastruktura punktowa, czyli między innymi porty lotnicze i morskie.
Dla ułatwienia obsługi trójmiejskich portów istotne znaczenie będą miały przygotowywane kolejowe inwestycje pasażerskie CPK, które uwolnią przepustowość dla przewozów cargo.
Droga Czerwona przebiegać będzie w obszarze silnie zurbanizowanym, z którego codziennie korzystają przede wszystkim mieszkańcy mojej rodzinnej Gdyni, ale również regionalni i krajowi przedsiębiorcy. To wszystko sprawia, że jest to obszar niezwykle złożony, do którego potrzeba wielu analiz. Nie ulega natomiast wątpliwości, że droga ta jest niezbędna dla dalszego rozwoju gospodarczego Polski.
Po wybudowaniu Droga, a wraz z nią Port Gdynia, staną się elementem sieci TEN-T Bałtyk – Adriatyk. Sieć TEN-T to najważniejsza sieć transportowa w Unii Europejskiej, do którego już teraz jest wpisany Port Solidarność oraz większość linii kolejowych CPK.