Droga Czerwona w Gdyni
11 kwietnia 2022 r. w Gdyni została podpisana umowa w sprawie sfinansowania prac przygotowawczych do budowy Drogi Czerwonej.
To inwestycja o dużym znaczeniu gospodarczym, nie tylko w wymiarze lokalnym. Będzie to tzw. ostatnia mila bezpośrednio włączająca gdyński port do sieci dróg ekspresowych i autostrad, co poprawi atrakcyjność inwestycyjną Trójmiasta dla przedsiębiorców z całego świata.
Droga Czerwona zapewni dalszy rozwój Portu Gdynia, ale będzie miała ogromne znaczenie również dla ogólnopolskiego Programu CPK.
Dzięki budowie Drogi Czerwonej uzyskany zostanie efekt synergii między Portem a @projektCPK. Nastąpi zwielokrotnienie przeładunków cargo i przewozów pasażerskich. Z jednej strony, kontenery przypływające statkami będą mogły dotrzeć bezpośrednio do Portu Solidarność, a z drugiej towary z CPK będą mogły być transportowane do innych krajów także przez Drogę Czerwoną i gdyński port.
W Porcie Gdynia przeładowywanych jest rocznie ponad 20 milionów ton towarów i odprawianych prawie milion pasażerów. Ten wynik stanowi prawie 25% wszystkich przeładunków w polskich portach. Gdynia ze swoim portem jest także elementem unijnej sieci TEN-T, w skład której wchodzą strategiczne europejskie szlaki drogowe i kolejowe oraz tzw. infrastruktura punktowa, czyli między innymi porty lotnicze i morskie.
Dla ułatwienia obsługi trójmiejskich portów istotne znaczenie będą miały przygotowywane kolejowe inwestycje pasażerskie CPK, które uwolnią przepustowość dla przewozów cargo. Kluczowa jest budowa tzw. CMK – Północ, czyli wydłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej przez CPK do Gdańska, która docelowo umożliwi skrócenie czasu przejazdu z Trójmiasta do Warszawy w 1 godz. 45 min, a do CPK w półtorej godziny. Niezwykle ważna jest także modernizacja istniejących linii kolejowych nr 131, 201 i 202 przez Trójmiasto do Słupska. Inwestycje kolejowe w rejonie Portu przyczynią się w przyszłości do połączenia z siecią budowaną w ramach CPK.
Droga Czerwona przebiegać będzie w obszarze silnie zurbanizowanym, z którego codziennie korzystają przede wszystkim mieszkańcy Gdyni, ale również regionalni i krajowi przedsiębiorcy. To wszystko sprawia, że jest to obszar niezwykle złożony do którego potrzeba wielu analiz. Nie ulega natomiast wątpliwości, że Droga ta jest niezbędna dla dalszego rozwoju gospodarczego Polski.