Pierwsza “setka” kadencji
Podczas sesji rady miasta w dniu 27 lutego 2013 roku złożyłem sześć interpelacji, będących w tej kadencji 100, 101, 102, 103, 104 i 105 moją interpelacją (na końcu znajdą państwo pełen spis tematyki tych interpelacji).
Według dostępnej na stronach miasta informacji, do końca stycznia br. radni miasta złożyli następującą liczbę interpelacji (w chwili gdy piszę te słowa nie są jeszcze dostępne pełne dane o interpelacjach z lutego.
- Marcin Horała – 96 interpelacji
- Łukasz Cichowski – 88 interpelacji
- Paweł Stolarczyk – 67 interpelacji
- Mirosława Król – 33 interpelacje
- Bogdan Krzyżankowski – 15 interpelacji
- Tadeusz Szemiot – 12 interpelacji
- Ireneusz Bekisz – 6 interpelacji
Pozostali radni (wszyscy radni Samorządności Wojciecha Szczurka – 0 interpelacji).
Statystyczny radny miasta Gdyni bieżącej kadencji do końca stycznia 2011 złożył więc 11,32 interpelacji.
Oczywiście nie chodzi o ściganie się na ilość interpelacji (poniżej znajdą Państwo pełną listę tematów moich interpelacji, co pozwala zapoznać się z ich tematyką). Ich ilość jest natomiast pochodną ogólnego poziomu aktywności, gdyż w wielu sprawach interpelacja jest poręcznym narzędziem. Dla mnie najważniejsze zalety tego instrumentu to:
- Jego indywidualny charakter, jego zastosowanie zależy od samodzielnej decyzji radnego. W przeciwieństwie do np. zgłaszania poprawek, projektów uchwał czy wniosków do porządku obrad większość popierająca urząd nie jest w stanie zablokować interpelacji.
- Interpelacja ma charakter publiczny. Jej treść, jak i treść odpowiedzi, jest jawna i dostępna np. na stronie internetowej. Tym samym każdy może skontrolować czy faktycznie została złożona, jaka jest jej treść – a stwierdzenia zawarte w odpowiedzi są przez swój publiczny charakter zdecydowanie mocniej wiążące dla urzędu (nie opłaca się składać obietnic bez pokrycia).
- Ma ściśle zakreślony czas na odpowiedź, co zapobiega przeciąganiu spraw w nieskończoność.
Dzięki interpelacji obywatel zgłaszający problem radnemu wie czy radny, rzeczywiście się nim zajął, wie jakie stanowisko wobec urzędu zajął radny, wie jaką odpowiedź udzielił urząd i może się na nią później powołać.
Rozumiem, że z punktu widzenia urzędu miasta bardziej wygodne są ustalenia nieformalne „na gębę” – nikt później nie może sprawdzić jakie naprawdę złożono obietnice, mieszkaniec nie może nawet sprawdzić czy radny faktycznie się jego sprawą zajął. Dlatego moje zdumienie budzi, iż radni z klubu Samorządności Wojciecha Szczurka pozwolili sobie narzucić funkcjonalny (choć być może nieformalny) zakaz składania interpelacji. Działają tym samym w interesie komfortu pracy wysokich gdyńskich urzędników (co dla radnego powinno być mniej ważne np. od skuteczności sprawowania mandatu czy transparentności własnych działań dla wyborców).
Interpelacje radnych wraz z odpowiedziami można znaleźć tutaj (nawigacja pomiędzy kadencjami i latami po prawej stronie ekranu): http://www.gdynia.pl/wladze/rada/5106_.html
Poniżej przedstawiam dla Państwa informacji zestawienie tematyki moich interpelacji w bieżącej kadencji. Dotyczyły one:
1. Organizacji ruchu, parkowania i utwardzenia ulicy Krzywej.
2. Zmiany przejścia dla pieszych przez Morską przy Zbożowej na jednoetapowe.
3. Skrócenia drogi dojścia do przychodni przy ul. Wejherowskiej.
4. Bieżącego utrzymania ul. Borowikowej.
5. Włączenia okolic budynku Zamenhofa 11 do procesu rewitalizacji.
6. Budowy kanalizacji na ulicy Wilczej.
7. Zagrożenia bezpieczeństwa pieszych na ulicy Nowodworskiego.
8. Zagospodarowania terenu Kolegium Miejskiego.
9. Zagadnienia zagospodarowania terenu przy budynku Zamenhofa 1.
10. Uporządkowanie placyku przy ul. Św. Mikołaja.
11. Kosztów utrzymania hydroforni dla osiedla Pustki Cisowskie.
12. Terminu planowanego remontu ulicy Morskiej.
13. Doprecyzowanie odpowiedzi dotyczących ulicy Krzywej (patrz 1.)
14. Włączenia ulicy Komierowskiego do konsultacji planu rewitalizacji.
15. Średniego czasu wydawania decyzji o warunkach zabudowy.
16. Zagospodarowania parkingu pomiędzy blokami przy ulicy Chylońskiej i
Wejherowskiej.
17. Remontu chodnika przy ulicy Chabrowej.
18. Zamieszczenia w informatorze "Ratusz" oświadczenia spółki Ekodolina.
19. Działań ABK w budynku Chylońska 33.
20. Zagospodarowania okolic budynku Młyńska 17.
21. Montażu słupków na ulicy Chylońskiej w okolicy Owsianej.
22. Bezpieczniejszej organizacji parkowania przy skrzyżowaniu
Chylońska-Starogardzka.
23. Remontu nawierzchni ulicy Południowej.
24. Bezpieczeństwa ruchu na ulicy Kartuskiej, na odcinku od Raduńskiej do
Morskiej.
25. Wprowadzenia zakazu ruchu dla TIRów na ulicach: Wejherowskiej,
Starogardzkiej, Gniewskiej.
26. Remontu ulicy Krzywoustego.
27. Dotrzymania obietnic urzędu odnośnie ulicy Południowej (patrz 22.0).
28. Uspokojenia ruchu na ulicy Chabrowej w okolicy wyjścia ze Szkoły
Podstawowej nr 16.
29. Montażu sygnalizacji na przejściu dla pieszych przez ulicę Hutniczą
(okolice remizy PSP).
30. Wymiany drzwi w budynku Zamenhofa 13.
31. Pielęgnacji topoli przy ulicy Morskiej.
32. Budowy obiektów sportowych w dzielnicy Chylonia.
33. Organizacji ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Morskiej.
34. Poziomu hałasu powodowanego przez ruch uliczny.
35. Opóźnień w realizacji przebudowy skrzyżowania Chylońska-Północna.
36. Przejęcia na utrzymanie miasta dróg publicznych na osiedlu Zamek.
37. Polityki czasowego rozłożenia remontów na ważnych arteriach
komunikacyjnych.
38. Wykupu działek przy ulicy Manganowej.
39. Montażu ekranów dźwiękowych wzdłuż ulicy Morskiej.
40. Problemów z realizacją przez MOPS zakupów paczek świątecznych na
zlecenie rad dzielnic.
41. Zagospodarowania terenu przy skrzyżowaniu Chylońska-Kartuska.
42. Uwzględnienia w sprawozdaniu z wykonania budżetu podziału inwestycji
pomiędzy dzielnice.
43. Spalania śmieci w piecach domowych.
44. Zagadnień terenowych zespołu garaży przy ulicy Swarzewskiej.
45. Postanowienia sądu w sprawie kwatery B2 na wysypisku Ekodolina.
46. Funkcjonowania sygnalizacji świetlnej na ulicy Kcyńskiej przy
wyjeździe z Tesco.
47. Aktualnego stanu inwestycji - budowa łącznika Żurawiej i Modrzewiowej.
48. Utwardzenia ulicy Słowiczej.
49. Zakupu aparatury do rejestracji głosowań na sesjach rady miasta.
50. Kosztów zakupu energii elektrycznej i możliwości zakupów grupowych.
51. Wykorzystania technologii LED w oświetleniu miejskim.
52. Bezpieczeństwa na drodze dojścia z ulicy Handlowej do SKM Gdynia Cisowa.
53. Zakupu samochodu Mercedes Sprinter dla urzędu miasta.
54. Zasadności rozwiązania przyjętego przy przebudowie skrzyżowania
Chylońska-Północna.
55. Dostępności "zerówek" w gdyńskich przedszkolach.
56. Przyszłości zespołu miejskich hal targowych.
57. Zasadności zakupu przez miasto stoisk na halach targowych.
58. W sprawie szczegółów elektronicznej rejestracji głosowań (patrz 48).
59. Wyjaśnienia dodatkowych wątpliwości związanych z zespołem miejskich
hal targowych (patrz 55 i 56).
60. Możliwości utwardzenia dróg na osiedlu Meksyk w technologii yomb.
61. Aktywności Gdyńskiej Spółdzielni Mieszkaniowej w zakresie przejęcia
prze miasto dróg na osiedlu Pustki Cisowskie.
62. Nieprawidłowości w gdyńskim ośrodku hipoterapii.
63. Kosztów funkcjonowania Gdyńskiej Szkoły Filmowej.
64. Zagospodarowanie Placu Dworcowego.
65. Uzupełnienia brakującej części odpowiedzi na interpelację dot. osiedla
Meksyk (patrz 59.).
66. Przyczyn ograniczenia zakresu utwardzenia ulicy Słowiczej.
67. Zagrożenia zalaniem działek z powodu remontu ulicy Śliskiej.
68. Nadzoru właścicielskiego miasta wobec nieprawidłowości w
funkcjonowania lotniska na gdańskim Rębiechowie.
69. Wykazu ulic zakwalifikowanych do programu utwardzenia w technologii yomb.
70. Stanu przygotowań do modernizacji ulicy Jaskółczej.
71. Problemów z przeprogramowaniem parkomatów.
72. Kosztów i zasad organizacji wystawy Gdynia/Twarze Kultury.
73. Utrzymania boiska na ulicy Podgórskiej.
74. Utrzymania zieleni miejskiej wzdłuż ulicy Chylońskiej.
75. Remontu schodów z ulicy Morskiej do Parku Kilońskiego.
76. Odtworzenia zejścia z estakady Kwiatkowskiego do ulicy Janka
Wiśniewskiego.
77. Stanu postępowania ws. przejęcia ulicy Borowikowej.
78. Zwycięzców przetargów na prace inwestycyjne i remontowe.
79. Przyszłości klubu abstynenta "Krokus".
80. Przyszłości budynku po dawnym Domu Dziecka w Demptowie.
81. Statusu publicznego ulic w dzielnicy Pustki Cisowskie.
82. Stanu zaawansowania inwestycji w ulicach Zwierzynieckiej, Bobrowej i
Gulgowskiego.
83. Organizacji parkowania przy ul. Kartuskiej pomiędzy Placem Dworcowym a
Morską.
84. Bezpieczeństwa ruchu na ulicy Kartuskiej na odcinku zjazdu do Demptowa.
85. Zawężenia formuły miejskich obchodów Święta Niepodległości.
86. Kosztów wydawania kwartalnika "Bliza".
87. Polepszenia połączenia komunikacji miejskiej z Rumią wzdłuż ulicy
Morskiej.
88. Skali roszczeń reaktywowanej spółki PPTKM
89. Organizacji wprowadzenia dziennika elektronicznego.
90. Przyszłości pawilonów handlowych przy ulicy Chylońskiej (okolice Parku
Kilońskiego).
91. Budowy zatoczek dla autobusów przy ulicy Chabrowej i Jaskółczej.
92. Przejęcia przez miasto działki na Placu Dworcowym.
93. Kosztów wypłaty dodatków w trybie art. 30 Karty Nauczyciela.
94. Przyszłości pustostanu przy ul. Chylońskiej 171.
95. Wyników analizy bezpieczeństwa ruchu na ulicy Kartuskiej.
96. Kosztów budowy i utrzymania strony www spółki Forum Kultury.
97. Bezpieczeństwa ruchu na ulicy Wielkopolskiej.
98. Funkcjonowania programu "Pies w wielkim mieście" i rozwiązania
problemu psich odchodów.
99. Stanu prawnego ulicy Jaśminowej.
100. Problemów z kanalizacją przy ulicy Pawiej.
101. Braku komunikacji pieszej pomiędzy kompleksami handlowymi Tesco i Media Markt.
102. Koszów objęcia uprawnieniami do biletu rodzinnego rodzin z trójką dzieci.
103. Inwestycji miejskich planowanych na terenie nasypu pomiędzy ulicami Wendy i Węglową.
104. Kontroli służb państwowych w spółce Ekodolina.
105. Utrzymania czystości i porządku na przystankach ZKM.